ActiveCampaign wit logo op blauwe achtergrond

Marketing automation werkt omdat je heel specifiek informatie aan contacten kunt sturen. Dit wordt in ActiveCampaign segmenteren genoemd. En binnen de software word dit in drie lagen georganiseerd. 

De drie lagen

De eerste laag bestaat uit algemene contactlijsten. Hier kun je contacten aan toevoegen die iets met elkaar gemeen hebben. Ze hebben zich bijvoorbeeld voor je nieuwsbrief ingeschreven. Of ze hebben een leadmagnet van je website gedownload.

De tweede laag is opgebouwd uit “tags” of “labels” die je aan een contactpersoon kunt toevoegen. Hiermee kun je lijsten verder onderverdelen. Je kunt bijvoorbeeld aangeven dat een contactpersoon in de download lijst leadmagnet 1 heeft gedownload, en een ander contact leadmagent 2. Zo kun je ondanks dat ze in dezelfde lijst staan goed onderscheidt tussen de twee groep maken.

De derde en laatste laag is de meest specifieke. Hiermee kun je contactpersonen dan ook verdelen op elke datapunt of type informatie die je hebt. Weet je bijvoorbeeld dat contactpersoon 1 een man is, en contactpersoon 2 een vrouw. Dan zou je ze allebei unieke informatie toe kunnen sturen.

Hoe gebruik je segmenteren in ActiveCampaign

De eerste twee lagen, de lijsten en tags werken hand in hand. Met andere woorden je kunt deze informatie gebruiken om het overzicht in je klantenbestand te behouden. Zo zie je bijvoorbeeld in een oogopslag hoeveel contacten in je download lijst leadmagnet, 1, 2 enz gedownload hebben. Naast het behouden van overzicht kan de informatie die tags geven ook in campagnes en automatiseringen gebruikt worden.

De derde laag kan ingezet worden om heel specifiek emails te versturen. En omdat je alle aanwezige contactinformatie kunt gebruiken geeft dit heel veel vrijheid om losse campagnes en automatiseringen heel gericht te versturen.

Een paar voorbeelden uit de praktijk

Lijsten en tags

Om maar even bij de download lijst te blijven. Door lijsten en tags samen te laten werken kun je heel specifiek 1 groep mensen binnen een lijst benaderen.

Stel je voor je lanceert een nieuw product dat heel mooi aansluit bij een download die je op je website hebt. Je kunt dan een campagne uitsturen naar alleen de contacten in de lijst die specifiek deze download hebben gedaan. En de rest van de mensen in de lijst ontvangen niets.

Tags in een automatisering

Je kunt tags ook op een andere manier gebruiken. Stel je voor je geeft een contact een tag als hij meerdere keren een blog leest over een specifiek onderwerp. Je weet dan dat dit contact hier interesse in heeft.

Deze tag kun je vervolgens gebruiken om een automatisering te starten waarin je contact informatie ontvangt over dit specifieke onderwerp. Zo blijft je mailing heel relevant voor je contacten. En wie weet kun je er gelijk een sales proces aan koppelen waardoor je omzet nog eens omhoog gaat ook.

Contact informatie en campagnes

Een ander voorbeeld om segmenteren goed kunt gebruiken is het sturen van herinnering emails.

Stel je voor je hebt een campagne verstuurd over een event dat je organiseert. Één email is dan meestal niet genoeg, maar je wilt contacten ook niet overladen met onnodige berichten. In dit geval kun je alleen contacten die je eerste mail niet hebben geopend nog een herinnering sturen.

En dit kunnen we nog verder doorzetten door alleen de mensen die zich ingeschreven hebben van informatie te voorzien over het evenement. Heb je je niet ingeschreven, krijg je dus ook geen informatie.

Contact informatie en automatiseringen

In een automatisering kun je met de if/than (als/dan) optie ook gebruik maken van alle informatie die je van een klant tot beschikking hebt. 

Is een email wel of niet geopend, dan kun je alleen deze contacten de opvolging of herinnering sturen. 

Heeft een contact een specifieke website pagina bezocht? Dan kun  je deze contacten opvolgen met een automatische email flow.

Of als je online producten verkoopt, kun je product-ID specifiek informatie toe te sturen. Dit kan een up- of cross-sell zijn die goed bij de laatste aankoop past. Maar je kunt zo natuurlijk contacten ook voorzien van aanvullende informatie over het gekochte product.

Segmenteren met ActiveCampaign

Je leest het, de mogelijkheden om te segmenteren zijn bijna eindeloos. Als je deze functionaliteit goed gebruikt kunnen heel veel processen geautomatiseerd worden. Hierdoor zal je relevant zijn, en jezelf veel tijd besparen, terwijl je klantencommunicatie top is!

Heeft dit artikel je interesse gewekt om meer met segmentatie te doen, maar kom je zelf niet helemaal uit de zee van mogelijkheden. Zo verwonderlijk is dat niet, we krijgen hier regelmatig vragen over. Voor vragen over segmenteren en de mogelijkheden hiervan kun je altijd contact met ons opnemen.


© Copyright - CRMontzorgt