Wat is een CRM pakket?
Wat is een CRM-pakket? Een CRM-pakket is eigenlijk het totaal aan functionaliteit dat een softwareleverancier aanbied in zijn software. Vaak bieden ze, om een groter gedeelte van de markt te kunnen bedienen verschillende versies van hun software aan. Deze verschillen in prijs, en daardoor uiteraard ook in functionaliteit. En aangezien er meer dan 200 CRM-pakketten beschikbaar zijn voor de Nederlandse markt is het zaak je goed te oriënteren voor je een besluit maakt. CRM-pakket, CRM-software, CRM-programma, CRM-systeem en CRM-applicatie zijn allemaal verschillende benamingen voor precies dezelfde soort software. Dat maakt het misschien iets makkelijker.
Soorten CRM-pakket
Als je een CRM-oplossing wilt gaan gebruiken voor je onderneming kun je kiezen uit een aantal mogelijkheden. Waar de keuze uiteindelijk op valt, hangt af van de wensen en het budget dat er te besteden is. De keuzes voor CRM-software, oplopend in kosten zijn:
- Maatwerk CRM-oplossing
- Hybride CRM-systeem
- Software stack
- Standaard CRM-pakket
Maatwerk CRM-oplossing
Er bestaan verschillende CRM-oplossingen waarmee CRM-functionaliteiten snel op maat kan worden gemaakt. Hoewel de kosten hiervoor flink zijn gedaald de afgelopen jaren blijft het maatwerk. Dat betekent dat er een vooraf een flinke investering nodig is om een maatwerk CRM-oplossing op te zetten. Ondanks deze hoge start-up kosten is dit een interessante oplossing als je specifieke wensen hebt die niet in reguliere CRM-pakketten te vinden zijn.
Hybride CRM-systeem
Een Hybride CRM-systeem houd in dat je met behulp van een platform zelf je eigen CRM-systeem opzet. Dit vergt natuurlijk een hoop technische kennis En hoewel de kosten lager zijn dan voor een maatwerk CRM-oplossing is de tijd totdat je een werkend CRM-systeem hebt vaak een stuk langer. Een voorbeeld van een hybride CRM-oplossingen is Betty Blocks. Dit is een online Platform as a Service (PaaS) oplossingen. Hiermee kun je websites en applicaties ontwikkelen, waaronder je eigen CRM-systeem. Je hebt geen eigen hardware en software nodig en kunt zelf met teams van over de hele wereld bouwen aan je CRM-systeem.
CRM-software stack
Bij een software stack is er een bewuste keuze gemaakt om verschillende softwareapplicaties aan elkaar te koppelen. Zo koppel je bijvoorbeeld een sales automation systeem van Salesforce aan de Marketing Automation software van ActiveCampaign. En je vult dit aan met een communicatie systeem van Slack en project management tool van Asana.
Vroeger was het heel ingewikkeld om al deze verschillende platformen met elkaar te koppelen, maar dat is gelukkig een stuk makkelijker geworden. Veel software leveranciers bieden binnen hun software de mogelijkheid om direct een koppeling aan te gaan met andere software pakketten. En als deze functie er niet is, dan is er altijd nog Zapier. Een platform specifiek opgezet om verschillende softwareapplicaties met elkaar te laten communiceren.
Hoewel het een stuk makkelijker is geworden betekend het niet dat er aan het opzetten en gebruiken van een software stack geen haken en ogen zitten. Het voornaamste problemen waar je tegenaan loopt zijn communicatie issues. En als het ergens mis gaat, word je vaak van het kastje naar de muur gestuurd door de verschillende leveranciers die naar elkaar gaan wijzen als het gaat om de verantwoordelijkheid.
Standaard CRM-pakket
Een standaard CRM-pakket is de meest toegankelijke oplossing. Hoewel dit voor de grote jongens zoals multinationals vaak niet voldoet, is dit voor de gemiddelde ZZP’er en MKB bedrijf de beste oplossing. Kies je als ondernemer voor een standaard CRM-pakket, dan kies je voor alle functionaliteiten die dat specifieke CRM-systeem te bieden heeft. Sommige van deze functionaliteiten gebruik je elke dag, terwijl je andere misschien nooit gebruikt. Je kiest dan voor één CRM-pakket waarin alles geregeld is.
Hoe selecteer je het beste CRM-pakket?
Omdat het aanschaffen van een CRM-pakket vaak toch gepaard gaat met een flinke investering is het van groot belang dat er een goed overwogen keuze gemaakt word. Het maken van de keuzen voor het juiste CRM-pakket begint bij bepalen van de eisen en wensen die je stelt aan een CRM-pakket. De volgende stap is het vergelijken van alle aanbieders en de functionaliteiten die hun software bied in vergelijking met jouw wensen. Hieruit komt een lijst me een aantal leveranciers die op papier het beste aansluiten bij deze wensen, en deze ga je met elkaar vergelijken. Waarschijnlijk vraag je nog wat extra informatie op bij de kanshebbers om vervolgens een keuze te maken, hopende dat het de juiste is. Dit kan ook anders, met mijn software advies service doe ik al het werk voor je, zodat je alleen het rapport door hoeft te lezen en een weloverwogen besluit te noemen. Klinkt dit interessant? Klik dan hier voor meer informatie >>
CRM en E-mailmarketing (automation) software voor elk bedrijf. Dat is mijn visie, daarom hebben ik advies voor elk budget.
KVK nummer: 72358483
BTW nummer: NL001349981B76
© 2020-2021 CRM Ontzorgt
BEDRIJFS INFORMATIE