ActiveCapaign vs Autopilot visual turquoise achtergrond met computer lijnen

Je wilt met email marketing beginnen, maar je hebt geen idee welk programma je wilt gaan werken. Hoe kan het ook anders, er is zoveel keuze dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

Omdat ik door het werk dat ik voor klanten heb mogen doen in de diepte ben gedoken met ActiveCampaign en Autopilot wil ik in dit artikel mijn ervaringen delen zodat jullie een makkelijkere keuze kunnen maken waar me te gaan werken.

Waar kijken we naar

ActiveCampaign is een CRM programma in combinatie met een uitgebreid email marketing platform. Autopilot is gelimiteerd tot een email marketing platform die de mogelijkheid bied met enkele CRM programmas gekoppeld te worden. Om de vergelijking eerlijk te houden zal dit artikel dan ook gelimiteerd blijven tot de email marketing functionaliteit van ActiveCampaing.

E-mails templates bouwen

De dagen dat je simpele tekst emails ontving zijn voorbij deze zijn vervangen met mooi geformatteerde emails met plaatjes, logo’s en mooie designs.

Beiden platformen bieden je dan ook een ruim aanbod aan templates die naar wens aangepast kunnen worden met een erg handig drag en drop systeem.

Ook kunnen nieuwe emails lay-outs van de grond af aan opgebouwd worden, en is veel handige functionaliteit terug te vinden als een RSS feed waarmee je automatische nieuwe blog artikelen kan delen, verschillende media bronnen en nog veel meer.

Email templates bouwen met een simpel drag and drop systeem

Zowel ActiveCampaign en Autopilot voldoen hier aan de verwachtingen en presenteren in mijn mening op een gelijk niveau.

Geautomatiseerde emails

Dan nu de kern activiteit van Autopliot de email marketing automation. Ondanks dat dit de programma’s in dit opzicht compleet anders zijn opgezet doen ze niet voor elkaar onder in functionaliteit.

Bij zowel ActiveCampaign als Autopilot heb je om te beginnen een groot aantal voor opgezette geautomatiseerde emails flows, die uiteraard naar wens aangepast kunnen worden wat veel tijd kan besparen. Maar je kunt uiteraard net als met de email templates met een blanco scherm beginnen en je creativiteit de vrije loop laten.

Autopilot

Autopilot heeft voor het opzetten van de geautomatiseerde emails een drie dimensionale structuur om het zo, maar te zeggen. Je kunt vanuit een punt meerdere acties laten ontspringen (zie figuur 1). Dit geeft een lekker vrij gevoel als je je email flows aan het opzetten bent. Ook zijn er voldoende opties om binnen externe platforms acties uit te laten voeren zoals een CRM programma’s.

Autopilot automatische email flow voorbeeld

ActiveCampaing

ActiveCampaign heeft een lineaire structuur om je geautomatiseerde emails op te zetten (figuur 2 nieuw maken), wat een gestructureerde manier van opzetten bied. In mijn mening heeft ActiveCampaing hier net wat meer mogelijkheden omdat je binnen de CRM module meer kan aanpassen dan dat Autopilot door kan sturen naar externe programma’s.

ActiveCampaign automatische email flow voorbeeld

Oordeel

Ik heb uitgebreid met beiden platformen gewerkt en ik blijf dit een lastig oordeel vinden. Autopilot voelt hier heel vrij en creatief, terwijl je met Activecampaing gestructureerder aanvoelt en meer functionaliteit heeft.

Dit komt, denk ik neer op de voorkeur van de gebruiker hoewel de extra functionaliteit erg van pas kan komen binnen de CRM module.

Rapportage

Als je eenmaal je geautomatiseerde email flows klaar hebt staan en je lijst is lekker aan het groeien met contacten wil je natuurlijk weten hoe effectief je email campagnes zijn. Uiteraard hebben beiden systemen hier prachtige oplossingen voor die geen van beiden voor elkaar onder doen.

Meten is weten!…zo ook met email marketing

In ActiveCampaign en Autopilot kun je namelijk op verschillende niveaus naar je mailing kijken. Van het grote overzicht waar je op campagne niveau kun je zien waar mensen vast blijven zitten of af haken, tot helemaal ingezoomd op de individuele email.

Zo is het heel gemakkelijk alles in je automatische emails te optimaliseren, van de flows tot de mailing zelf.

Prijsvoering

Dan een heel belangrijk punt, hoe veel gaat het je kosten. Bij dergelijke systemen zijn de kosten altijd afhankelijk van de lijst grootte. De prijzen die hier staan zijn dan ook tot 500 contacten, genoeg ruimte om te groeien dus.

Kies je zoals in dit artikel besloten is voor alleen email marketing heeft ActiveCampaign een mooie instapprijs van 9 dollar per maand. Autopilot overtrof dit voor kort met een prijs van 1 dollar per maand, tot ze plots besloten de prijs omhoog te krikken naar 50 doller. Dit laatste was voor mij zelf, en enkele van mijn klanten de rede over te stappen naar ActiveCampaign.

Alleen voor het geld overstappen?

Nee ik heb hier zelf eerst goed over nagedacht, en mijn kanten goed over geïnformeerd en de volgende aspecten waren ook met het oog op de toekomst doorslaggevend.

  • 9 dollar vs. 50 dollar
  • Email marketing functionaliteit is hetzelfde
  • ActiveCampaign met CRM module kost 50 dollar!
  • Externe CRM module voor Autopilot nog eens 25-75 dollar

Conclusie

Mijn eind conclusie is dan ook dat voor startende ondernemers ActiveCamaign de beste keuze is.

Deze doorslag komt enerzijds door de prijsvoering. En anderzijds omdat ActiveCampaign de mogelijkheid bied tot gecombineerde email automation en CRM. Dit heeft een groot voordeel aangezien meer programma’s meestal meer hoofpijn opleveren, hoe goed de integratie ook is.

Uiteraard blijft dit een persoonlijke keuze, maar je maakt hem voor een lange tijd dus denk er goed over na. Wil je nog extra informatie in winnen, bij CRMontzorgt zit er altijd iemand voor je klaar. Neem gerust contact op.


© Copyright - CRMontzorgt