ActiveCampaign vs MailChimp

Wanneer je met email marketing aan de slag wilt zijn er veel programma’s waar je uit kunt kiezen, maar welke past nou goed bij je bedrijf. In deze vergelijking bekijken we 2 populaire opties, MailChimp en ActiveCampaign.

MailChimp is mogelijk het meest gebruiksvriendelijke, en daarmee populairste email marketing platformen op de markt. Maar er is ook een groeiende vraag naar meer geavanceerde tools zoals ActiveCampaign die vooral onder kleine tot medium grote bedrijven erg populair is.

Als je twijfelt tussen ActiveCampaign en MailChimp zou dat zomaar kunnen dat je over de volgende punten na denkt:

  • Je bent nieuwsgierig waarom MailChimp zo populair is
  • Je bent nieuwsgierig naar de uitgebreide functies van ActiveCampaign
  • Je hebt je twijfels over de prijsstelling, zeker omdat er voor beiden goedkopere opties zijn

Ik zal mijn best doen om deze vragen voor je te beantwoorden in dit artikel, dus lees snel verder als je antwoord wilt op deze vragen en meer.

Gebruiksgemak & email editor

Laten we starten met het gebruiksgemak. MailChimp is hiermee groot geworden en was hierin een pionier toen email marketing software nog super duur en vooral ingewikkeld was. Ik wil zelfs zo ver gaan dat MailChimp (in mijn mening) de standaard voor simpel te gebruiken email editor tools heeft hiermee gezet.

Ze waren de eerste met een simpele “drag & drop” email editor, en dit is uiteraard niet veranderd.

MailChimp editor visual

De enige kritiek die ik heb op het gebruiksgemak van MailChimp is dat sommige functies wat moeilijk te vinden zijn. Zo zijn automatiseringen, landing pagina’s en formulieren samen met het opstellen van e-mails onder “Campaigns” te vinden. Wat in mijn ogen niet bepaald logisch is.

MailChimp campaigns visual

Als we naar ActiveCampaign kijken, is misschien te verwachten dat de navigatie een stuk minder soepel en intuïtief is door het bredere aanbod van functies. Maar dat is niet het geval. Alles is makkelijk te vinden en werkt erg intuïtief.

ActiveCampaign navigatie visual

Het bouwen van e-mails werkt net als bij MailChimp met een simpele “drag & drop” editor. Daarnaast is er een handige functie waarmee je met een klink terug kunt gaan naar eerdere versies van je gebouwde email wat erg handig is.

Winnaar: ActiveCampaign werkt prima als je de tijd neemt om er mee bekend te raken. Maar MailChimp is makkelijker om onder de knie te krijgen. Deze ronde gaat dus naar MailChimp.

Design & flexibiliteit

Wie komt er als winnaar uit de bus als we kijken naar de design mogelijkheden van de e-mails.

Bij een betaald abonnement van MailChimp krijg je toegang tot meer dan 100 email templates met een moderne lay-out. Bovendien zijn ze mobile responsive. Je hebt ook de keuze uit verschillende soorten e-mails kiezen zoals, nieuwsbrieven, E-commerce mails, evenementen en notificaties.

MailChimp email templates visual

Je hebt ook flink wat vrijheid om de designs aan te passen door de verschillende content blokken die je de mail in kunt slepen met de drag & drop editor. Je kunt hierbij denken aan tekst, afbeeldingen, sociale share buttons, promotie codes en zelfs producten. En als je technische bent aangelegd heb je ook de mogelijkheid om zelf gecodeerde e-mails te gebruiken.

Binnen ActiveCampaign heb je vergelijkbare opties op het gebied van flexibele content blokken en import mogelijkheden van eigen templates. Maar het aantal designs die je tot je beschikking hebt is beperkt tot 30.

ActiveCampaign email template visual

Winnaar: De range aan templates in ActiveCampaign is niet slecht, maar MailChimp komt hier wel als winnaar uit de bus. 2 punten voor MaiChimp dus.

Lijst management

Een veel gehoorde klacht van MailChimp gebruikers heeft te maken met lijst management. Contact lijsten zijn namelijk zo ingericht dat lijsten wederzijds exclusief zijn. Dit betekent dat het niet mogelijk is verschillende lijsten aan een campagne toe te voegen. En omdat MailChimp per ingeschreven contact kosten rekent kan het een dure grap worden om een contact in meerdere lijsten toe te voegen.

Naast lijsten is er de mogelijkheid om contacten te organiseren op tags, segmenten en groepen. Dit voelt een beetje als overkill aangezien het onderscheid tussen deze functies op het eerste gezicht niet heel duidelijk is.

Mailchimp lijst opties visual

De aanpak van ActiveCampaign is compleet anders en hierdoor een stuk flexibeler. In tegenstelling tot MailChimp kan een campagne naar meerdere lijsten gestuurd worden.

Daarnaast kun je contacten segmenteren op aanwezigheid van specifieke “custom fields” en “tags” (contact velden met extra informatie van het contact). Hiermee kunnen contacten heel specifiek gefilterd en benaderd worden.

ActiveCampaign segmenteren visual

Dan heeft ActiveCampaign nog eens de mogelijkheid om contacten punten toe te wijzen. Met deze “lead scoring” functie kunnen acties gestart worden gebaseerd op handelingen van contacten.

Winnaar: De lijst management functionaliteit van  ActiveCampaign is erg indrukwekkend. MailChimp voldoet prima, maar hier is nog wel wat verduidelijking mogelijk.

Marketing automation

Ondanks dat MailChimp zich omschrijft als een krachtig marketing automation tool vallen de mogelijkheden in vergelijking met ActiveCampaign in het niet.

MailChimp bied de mogelijkheid om processen te automatiseren. Maar door het ontbreken van een visuele workflow werkt het opzetten van automatiseringen niet heel intuïtief. Daarnaast is er geen mogelijkheid de automatisering te splitsen in verschillende paden. Dit maakt het geheel niet erg flexibel en mis je controle waar je contacten heen gaan.

MailChimp automation visual

ActiveCampaign bied daarentegen mogelijkheden die je normaal gesproken in veel duurdere software tegenkomt. Je hebt de mogelijkheid een scala aan triggers, acties en condities te combineren om geavanceerde automatiseringen op te zetten. In deze automatische workflows is het onder andere mogelijk om e-mails te versturen, leads te scoren en contacten van extra informatie te voorzien.

ActiveCampaign automation visual

Daarnaast is er nog eens een naadloze integratie met een ingebouwd CRM-systeem. Wat betekend dat ook sales processen geautomatiseerd kunnen worden.

Winnaar: Deze ronde gaat zonder twijfel naar ActiveCampaign. Wat de score 2:2 gelijk maakt.

Registratie formulieren

Het aanmaken van registratie formulieren is tegenwoordig een standaard functies in alle email marketing software. Laten we gaan kijken hoe makkelijk dit werk in beiden platformen.

ActiveCampaign bied de mogelijkheid om verspillende type formulieren aan te maken. Zo kun je een “inline” formulier, een “floating bar” of “box” en een “modal” of terwijl een pop-up formulier aanmaken. De editor om de formulieren aan te passen is visueel en makkelijk te gebruiken. En het toevoegen van nieuwe velden is ook erg simpel.

ActiveCampaign formulier visual

De formulieren, die ook responsief zijn kunnen onder andere geëmbed worden in je website of je kunt er naar linken. Daarnaast heb je de mogelijkheid om lijsten te verbinden aan formulieren, net als tags en zelfs deals.

In MailChimp heb je de keuze uit 2 type formulieren, een embedded of pop-up formulieren. Maar vergeleken met ActiveCampaign is het lang zo makkelijk niet om formulieren te maken, en het lijkt er op dat niet alle formulieren mobile responsive zijn.

MailChimp formulier editor visual

Toegegeven, de visual editor voor het maken van de formulieren werkt prima. Maar voor de embedded formulieren en de pop-up formulieren word een andere editor gebruikt. Waarom het zo ingewikkeld gemaakt word, weet ik niet, maar de aanzienlijk makkelijkere manier van ActiveCampaign heeft hier het voordeel.

Winnaar: ActiveCampaign heeft meer formulier opties en het werkt simpel weg intuïtiever. ActiveCampaign neemt hiermee en 3:2 leiding.

CRM

MailChimp heeft niet echte een CRM-functionaliteit, hoewel ze wel claimen dat hun platform er voor gebruikt kan worden. Technisch gezien hebben ze daar geen ongelijk in, maar vergeleken bij de functies de ActiveCampaign bied, valt dit in het niet.

In de ActiveCampaign software zit een speciaal gebouwd CRM-gedeelte waarin deals en kansen in gemanaged kunnen worden waardoor je marketing activiteiten geïntegreerd kunnen worden in het sales proces.

Binnen het CRM-gedeelte van ActiveCampaign kunnen pipelines gebouwd worden, deal records worden aangemaakt en deal eigenaren toegewezen worden. Je kunt zo dus ook sales communicatie en processen automatiseren.

ActiveCampaign deal stage verandering visual

Winnaar: MailChimp heeft hier nog een flinke inhaalslag te maken, ActiveCampaign is hier dus een duidelijke winnaar.

Spam & design test

De design test mogelijkheden van MailChimp zijn prima. Naast de standaard desktop en mobiele previews heb je ook de mogelijkheid om een inbox preview te doen. Dit houd in dat je voor verschillende email platformen (zoals Gmail, Outlook enz) kunt kijken hoe de e-mails ontvangen zullen worden.

MailChimp inbox preview visual

Er is ook een link checker die controleert of er missende linken in je email voorkomen. Maar er is geen spam check beschikbaar.

Bij ActiveCampaign is het precies andersom. Terwijl er een spam check is, is er geen mogelijkheid om de email in verschillende email platformen te testen. Dit is in ieder geval niet gratis. Uiteraard kan is er wel een desktop en mobile preview beschikbaar.

Winnaar: Voor MailChimp is de design test gratis, maar is er geen spam check. En bij ActiveCampaign is dit precies andersom. Gelijk spel dus en daarmee 4:3, in het voordeel van ActiveCampaign.

Rapportage

Zowel ActiveCampaign als MailChimp bieden hier uitgebreide mogelijkheden. Beiden tools bieden de volgende rapportage parameters:

  • Email performance (opens, clicks, bounces, unsubscribes etc)
  • Link clicks
  • Geo-locatie rapport
  • Social performance
  • Automatiseringen rapportages
  • E-commerce rapportages

Hiernaast bied ActiveCampaign deal rapportages. Hierin krijg je een overzicht te zien van alles deals in het CRM systeem. Hier kunnen deals over de tijd bekeken worden, is er een funnel overzicht en kunnen deals per owner worden bekeken.

ActiveCampaign deal rapportage funnel visual

MailChimp bied daarentegen weer uitgebreidere rapportage mogelijkheden in samenwerking met meerdere e-commerce platformen. Terwijl ActiveCampaign alleen “deep data” rapportages met Shopify, BigCommerce en WooCommerce bied.

Winnaar: ActiveCampaign is de betere keuze wanneer je deal rapportages wilt. Terwijl MailChimp weer de voorkeur heeft wanneer je data uit meerdere e-commerce platformen wilt hebben. Kortom weer een gelijk spel.

Bezorging kwaliteit

Dan de bezorg kwaliteit van je e-mails. Een vaak over het hoofd gekeken aspect, maar natuurlijk heel belangrijk als het gaat om een email programma. En welke platform, ActiveCampaign of MailChimp is het best in het bezorgen van email.

In de onderstaande tabel zijn enkele van de belangrijke punten over bezorging kwaliteit te zien. Dit zijn gemiddelden van de 3 laatste campagnes die we verzonden hebben met beide platformen.

Bezorgtkwaliteit visual

Gemiddeld gezien heeft ActiveCampaign hier de betere bezorg scores. De kans dat de email in de spam box terecht komt is aanzienlijk kleiner net als de kans dat de email in de primaire inbox van Gmail aankomt (in plaats van in de promotie tab).

Winnaar: De getallen liegen niet. ActiveCampaign is duidelijk de winnaar met een betere bezorgt kwaliteit. ActiveCampaign neemt na deze ronde leiding met 7:4. Eens kijken of MailChimp de achterstand nog in kan halen.

Integraties & extra’s

Zowel ActiveCampaign als MailChimp zijn populaire email marketing tools waardoor andere partijen graag met ze willen samenwerken. Het is daarom niet verrassend dat beide platformen veel integratie mogelijkheden hebben.

Zo heeft MailChimp bijna 200 integratie mogelijkheden waaronder alle grote CRM programma’s en e-commerce platformen (behalve Shopify gek genoeg). Daarnaast kan er ook een koppeling met Zapier worden gemaakt wat nog meer verbinding mogelijkheden bied.

ActiveCampaign heeft integratie mogelijkheden met meer dan 250 apps, en ook hier kan Zapier gebruikt worden.

ActiveCampaign intergraties visual

Winnaar: De makkelijkste weg is degene met de meeste koppel mogelijkheden tot winnaar uit te roepen. Maar aangezien beide partijen hier uitstekend scoren is het eerlijker beiden een punt toe te wijzen.

Support

ActiveCampaign en MailChimp bieden allebei support via de email en live chat, daarnaast hebben ze beiden een uitgebreide kennisbank en tutorials. Omdat ActiveCampaign iets ingewikkelder en uitgebreider is bieden ze ook een 1 op 1 training en hebben ze een community forum waar vragen gesteld kunnen worden aan andere gebruikers.

ActiveCampaign support mogelijkheden visual

Zelf heb ik ondervonden dat de support van ActiveCampaign erg makkelijk te bereiken is. Zo kun je vanuit elk scherm het support aanspreken terwijl dit bij MailChimp alleen kan wanneer je door de kennisbank heen bent gegaan.

Winnaar: Door de uitgebreidere support en het grotere gemak deze te bereiken is ActiveCampaign hier de winnaar en neemt een voorsprong van 9:5.

Prijs

Tot zo ver ligt de score flink in het voordeel van ActiveCampaign, zeker wanneer we kijken naar het aantal functies en de diepgang hiervan. Maar hoe verhoud de prijs zich dan? Want dat is natuurlijk ook niet geheel onbelangrijk.

Voor alle extra functies en diepgang zou je kunnen denken dat er een flink prijskaartje aan hangt, maar dat is niet direct het geval. Zeker als je gaat vergelijken op functionaliteit is ActiveCampaign eigenlijk heel budget vriendelijk.

En grappig genoeg, wanneer je boven een bepaald aantal contacten komt, is ActiveCampaign zelfs goedkoper dan MailChimp.

ActiveCampaign MailChimp prijs overzicht visual

Er moet wel bij gezegd worden dat deze prijzen uitgaan van het goedkoopste abonnement van ActiveCampaign. In dit Lite abonnement heb je toegang tot alle email marketing functionaliteit, maar vallen er wel enkele functies weg. Het CRM-gedeelte, Lead Scoring en deep data integratie word alleen beschikbaar bij het Plus, Professional of Enterprise plan.

Bij MailChimp zit alles bij de maandelijkse kosten inbegrepen. Het enige wat mist is de mogelijkheid op geavanceerde segmentatie, vergelijking rapporten, multivariabel testen en premium support. Maar deze functies kosten maar liefst 199 dollar extra wat het in mijn ogen niet waard is.

MailChimp heeft dan wel weer een gratis lidmaatschap waarin je niets hoeft te betalen voor je eerste 2000 contacten, hoewel de laatste jaren de functionaliteit van dit gratis plan flink beperkt is, is het voor kleine ondernemers een verleidelijk aanbod. ActiveCampaign heeft daartegenover alleen een 14 dagen proeftijd aanbied.

Winnaar: Op papier is MailChimp de goedkoopste, vooral als je een kleinere mailing lijst hebt. Maar als je gaat kijken welke waarde je krijgt voor je geld ligt ActiveCampaign mijlen ver voor. Een moeilijk besluit maar het punt gaat naar ActiveCampaign.

En dat betekent dat we een winnaar hebben. Met 5 punten voorsprong komt ActiveCampaign als winnaar naar voren.

Afrondende gedachten

Zoals uit de score blijkt, is ActiveCampaign een uitstekend marketing automation platform die lastig te verslaan is op het gebied van functionaliteit, bezorg kwaliteit en waarde voor geld.

Maar is dit de juiste tool voor jou bedrijf? Wanneer je op zoek bent naar geavanceerde functies zoals, automatiseringen, CRM en lijst management, en je hebt het budget. Dan is Activecampaign zeker de beste keuze.

Is je budget niet toereikend, of je vind email design en landingspagina’s belangrijk (iets wat ActiveCampaign niet bied) dan is MailChimp een betere oplossing.


© Copyright - CRMontzorgt