Het verbeteren van klantretentie is een van de belangrijkste methoden voor een bedrijf om de omzet te laten stijgen. Volgens Bain & Company is het zelfs mogelijk om met 5% hogere retentie tot wel 95% meer omzet te draaien, en dat is niet niks.

Elk bedrijf is op zoek naar de beste manier om klanten voor lange tijd aan zicht te binden. En er worden allemaal methoden bedacht. Van het stunten met prijzen tot loyaliteit programma’s, en zelfs door het inhuren van dure persoonlijke account managers. Je ziet van alles voorbij komen.

In dit blog gaan we hoe email marketing in een strategie van klantretentie past.

Waarom email marketing goed is voor klantretentie

Email marketing software is een geweldige om betrokkenheid bij klanten en contacten te creëren dat is ondertussen wel bekend. Maar wat maakt email marketing specifiek voor klantretentie zo’n goede methode. Hier zijn een paar redenen:

  • Email marketing is een makkelijke manier om in contact te blijven met je klanten. Het is moeilijk je bedrijf te vergeten als klanten je merk of bedrijf regelmatig in hun inbox voorbij zien komen. Het behouden van een goede klantenrelatie doe je met het sturen van promoties, loyaliteit belonen met acties en met updates over je bedrijf. En daar is email marketing uitgerekend de beste tool voor.
  • Mensen reageren positief op email marketing. Email is het ideale medium, het is persoonlijk genoeg om de aandacht te trekken maar niet zo persoonlijk dat het als hinderlijk word ondervonden. Dit maakt de ROI en conversie erg hoog. Hier komt nog eens bij dat email overal bekeken word. 42% van de mensen leest bijvoorbeeld hun email regelmatig op het toilet. En schrik niet maar 18% doet dit zelfs tijdens het autorijden.
  • Email marketing is zeer kostenefficiënt. Email marketing kost je niets meer dan de softwarekosten, en misschien nog kosten voor het onderhoud. Maar voor beiden zijn er voordelig mogelijkheden. Vergeleken bij andere marketing kanalen is dit goedkoop.
  • Wat email marketing nog efficiënter maakt, is dat je het makkelijk kunt automatiseren. Dit maakt email marketing naast kosten efficiënt ook nog eens erg tijd efficiënt.

Dit bij elkaar maakt email marketing een van de beste klantretentie methoden die beschikbaar is voor de gemiddelde MKB-ondernemer. Maar hoe zet je email marketing in om je klantretentie te verbeteren? Dat doe je in 3 simpele stappen, lees snel verder.

1. Stippel de klant reis uit

Als je email marketing in wilt zetten met het doel om klantretentie te bevorderen is het belangrijk dat; het juiste bericht, op het juiste moment bij je juiste klant aankomt.

Om dit goed te doen is het een must om de klantreis in kaart te brengen. Met andere woorden, welke stappen neemt een contact om klant te worden. En welke stappen neemt een klant vervolgens om een herhaal aankoop te doen.

Onthoud goed dat een klantenreis uit verschillende fases bestaat. Van de eerste kennismaking, tot en met het doen van een aanbod voor jouw product of dienst. En in al deze fases is het nodig een goed klantcontact te onderhouden. Neem dus de tijd om de verschillende stappen uit de klantreis te bepalen en hier passende communicatie voor te schrijven. 

Lees hier een leuk blog om je hier bij te helpen

En omdat dit een blog is over klantretentie is het een goed idee om hier in verder te gaan dan de meeste bedrijven doen. Dit kun je doen door een klantenreis te schetsen die verder gaat dan een aankoop. Maar waar ook klantensupport ook na de aankoop een rol speelt net als een blijvend contact om herhaalaankopen te creëren.

2. Segmenteer je contacten op basis van interesses

Niet al je contacten zijn hetzelfde. Dit is ook precies de rede dat het massaal uitsturen van mailings zo inefficiënt is. Maar als je contacten en klanten gaat segmenteren (onderverdelen) in groepen moet dezelfde interesses, dan word email marketing opeens weer interessant.

En dit is precies wat je gaat doen. Door data te verzamelen over je contacten kom je steeds meer te weten over hun interesses. Welke gratis download hebben ze gedaan, of welke filmpjes of blogs zijn ze in geïnteresseerd. Maar ook geslacht, demografische- en geografische-informatie en natuurlijk aankoop gedrag spelen hierbij een grote rol.

Meer over segmenteren met ActiveCampaign lees je hier

Met deze informatie segmenteer je je contacten vervolgens in groepen met vergelijkbare interesses. En deze segmenten (groepen) ga je vervolgens mailen. Omdat je relevant bent voor mensen vinden ze het leuk om je emails te ontvangen. Je stuurt ze immers informatie over onderwerpen waar ze in geïnteresseerd zijn! En wat is er nou een betere manier om loyaliteit opbouwen dan dat!

3. Personaliseer je emails

In deze tijd waar alles en iedereen om onze aandacht vraagt, is het super belangrijk om iemand persoonlijk aan te spreken. Personalisatie is daarom ook een van de grootste voordelen van email marketing. Kijk maar eens naar de volgende statistieken:

  • 60% van de marketeers heeft moeite met real time personalisatie volgens onverzoek van Adobe. En dat, terwijl 77% overtuigd is dat real time personalisatie crusiaal is.
  • 81% van de klanten willen beter begrepen worden door merken en bedrijven. Vooral, zodat ze dan alleen benaderd worden voor wanneer zij daar klaar voor zijn.
  • Volgens Forrester heeft 94% van alle marketeers een focus op klanten data en de mogelijkheden voor personalisatie. En dat alleen om voor een zo persoonlijk mogelijke klant ervaring te zorgen.

Het goede nieuws van dit alles is dat klanten het ook echt waarderen. Hoe persoonlijker je email berichten zijn hoe fijner je contacten het vinden. 74% van de marketeers geeft zelfs aan dat correcte personalisatie zorgt voor een hogere klant betrokkenheid. En met de juiste email marketing software is deze mate van personalisatie makkelijk voor elkaar te krijgen. 

Hoe persoonlijker je emails, hoe betrokkener je klanten zijn!

Verzamel klant data en gebruik dit om een klantprofiel op te bouwen, lijsten te segmenteren en dynamische content toe te passen. Maar ook om automatische emails te versturen gebaseerd op specifieke triggers, alles zodat contacten de juiste boodschap op precies het juiste moment te zien krijgen. En dat is hoe je en loyale klantenkring opbouwt.

Wrap up

Je ziet het email marketing is een uitstekende tool om klantretentie te verbeteren. Volg de stappen die hier in het blog gelezen hebt en je zult gegarandeerd een verbetering zien in je klantrelaties en de duur dat ze klant bij je blijven.


© Copyright - CRMontzorgt