Automatiseren van processen in je bedrijf is een grote stap. Een goede keuze, maar niet één die te licht genomen moet worden. Als je denkt dat het implementeren van de software een groot karwij is? Overstappen naar andere software is nog een grotere klus.
Het is dus van groot belang om direct de juiste keuze te maken. Niet alleen voor nu, maar ook voor de toekomst.
-1- De juiste keuze maken
Om een weloverwogen keuzen te maken is het belangrijk om jezelf af te vragen wat je verwacht van je automatisering software. Met andere woorden, wat wil je automatiseren.
Wat wil je automatiseren
Alles moet efficiënter en daarom kan bijna alles geautomatiseerd worden. Je kunt er van uitgaan dat wanneer iets een routinehandeling is je het kunt automatiseren.
Klantencommunicatie van nieuwe en bestaande klanten is een van de gebieden waar marketing automatisering het heel goed doet. En natuurlijk mag het automatiseren van sales processen niet vergeten worden. Alles kan, maar realiseer je wel dat daar vaak ook een prijskaartje aan zit.
De keuze die je hier maakt, zal een grote invloed hebben op de software die het beste bij jou en je bedrijf past.
De software keuze
Wanneer je op zoek gaat naar marketing automation software zul je al snel door de bomen het bos niet meer zien. Gelukkig heb je eerst bepaald wat de functie eisen zijn. Hierdoor zullen er een heel aantal afvallen, omdat ze niet kunnen wat je wil, of juist veel te veel kunnen.
Maar ondanks dat het aantal geschikte software systemen overzichtelijker is geworden, is de keuze nog niet direct makkelijk. Zo moet je rekening houden met je budget op dit moment, je wensen voor nu én de toekomst. Want na een paar jaar wisselen van software met alles wat daar bij komt kijken wil je ook weer niet.
Houd rekening met toekomstige wensen
Neem deze keuze dan ook altijd in overleg met een specialist. Leg je situatie, je wensen en middelen voor en neem een weloverwogen keuze.
-2- Marketing automation opzetten
Je hebt na lang overwegen de juiste software gekozen, en dan sta je direct weer voor een moeilijke keuze. Hoe ga ik met de software werken.
Haal ik de kennis in huis? Heb ik daar überhaupt het budget voor? Of laat ik een externe specialist het werk doen, maar wat kost dat dan? Ook dit zijn hele belangrijke overwegingen om de meeste waarde uit je investering te halen.
Strategie bepalen
Het hebben van een strategie om je nieuwe software in te zetten kan het verschil betekenen tussen een goed investering en kostenpost.
Strategie is het verschil tussen goede investering en kostenpost
Het verzamelen van nieuwe contacten, het uitsturen van communicatie, het leiden van klanten door de buyers journey. In elke fase licht de aandacht ergens anders op en moet de klant anders benaderd worden.
Dit kan heel intimiderend lijken. Maar wanneer je het duidelijk uitgewerkt hebt in een plan valt het reuze mee. Neem wel de tijd dit van tevoren te doen, dit zal achteraf veel hoofdpijn schelen.
Technische setup
Wanneer je een duidelijke strategie hebt, is het tijd om de software in te gaan richten. Met je strategie in de hand ga je content schijven. Whitepapers en andere lead generatoren om contact informatie te verzamelen. Opvolg e-mails, noem maar op.
Maar dan komt de technische set-up op de hoek kijken. En dan komt de eerder genoemde keuze terug. Doe je dit zelf? Of laat je het door een specialist doen? Hier is geen eenduidig antwoord op te geven.
Wanneer je de kennis binnen je bedrijf hebt, is er geen twijfel en moet je het zelf doen. Maar is dit allemaal nieuw voor je is de kans groot dat een specialist de beste keuze is. Misschien initieel iets duurder maar een investering die zijn geld snel terug verdiend.
Wist je dat vaak maar 30% van de functionaliteit word gebruikt?
Wanneer de set-up door een specialist is gedaan weet je dat je alle functionaliteit gebruikt die je tot je beschikking hebt. Alles correct is opgezet en er dus niets per ongeluk fout gaat.
-3- Marketing Management
De laatste vraag die je als ondernemer moet stellen gaat over management en onderhoud. Je hebt de juiste software gekozen, in de basis staat je hele strategie klaar. En dan gaat het beginnen.
Hoe reageren je klanten op je marketing uitingen? Waar kan het verbeterd worden? Wat kun je nog meer automatiseren? En wat als je een nieuwe campagne wilt starten?
De voor de hand liggende keuzes hier zijn het trainen van eigen personeel. Of het uit handen geven aan een specialist.
Personeel trainen
Het trainen van eigen personeel is op het eerste gezicht vaak de meest logische en goedkoopste keuze. Er is altijd wel iemand die het er bij kan doen. Maar het gevaar is dan dat het een ondergeschoven kindje word.
En iemand fulltime op de marketing automation werkzaamheden zetten is in de meeste gevallen weer overkill. Zeker geen fulltime baan en dus lastig om ervaren personeel voor te krijgen.
Externe managment
Extern management door een specialist is een andere mogelijkheid. Ja dit zijn kosten die je ziet, omdat het uit een ander potje komt. Maar in de meeste gevallen is het goedkoper en efficiënter dan een werknemer die het erbij krijgt. En zeker goedkoper dan een fulltime kracht.
Daarnaast heb je het voordeel dat je zeker bent van de deskundigheid van je specialist. En werkt het een stuk flexibeler dan eigen personeel.
Conclusie
Ter conclusie is het invoeren van marketing automation binnen je bedrijf een grote stap. En als je wilt (door)groeien als bedrijf een must om je volledige groeipotentie te bereiken.
Maar het is geen makkelijke keuze. Neem je tijd voor de beslissing en neem een specialist in de arm waar je een goed gevoel bij hebt. De juiste specialist kan heel veel problemen voorkomen en jou helpen de juiste keuzes te maken.