Marketing Automation tekst en visuele weergegave

Marketing automation kan als een erg intimiderend onderwerp over komen als je er over gaat lezen op het internet. Je word geconfronteerd met dure worden als inbound marketing, hosted of web based oplossingen en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Dit kan veel ondernemers afschrikken wat zonde is, want marketing automation kan heel veel voordelen voor je onderneming opleveren als je het goed implementeert.

Wat is marketing automation

Met klanten heb ik altijd een heel simpele omschrijving wat marketing automation nou eigenlijk is

Het automatiseren van routine marketing handelingen

Nou veel makkelijker kan ik het niet maken, en in de basis is dat ook precies wat marketing automation is. In plaats van met de hand mailing uitsturen bij een nieuwsbrief aanmelding worden je nieuwe contact door een persoonlijk aanvoelende automatisch email flow heen gestuurd. En dat zonder ook maar een handeling van jou kant.

Marketing automation gaat om efficiëntie

En dan bedoel ik niet allen tijd efficiëntie hoewel dit een hele grote factor is. Wanneer je je geautomatiseerde emails op de juiste manier gebruikt zal je ook merken dat het aantal contacten dat daadwerkelijk klant bij je word aanzienlijk toeneemt.

En dan hebben we het nog niet eens gehad over ondernemingen waar je een langdurige relaties hebt of hoort te hebben met je klanten. Wanneer je marketing automation goed is opgezet zullen de relaties die je met klanten opbouwt een stuk sterker zijn waardoor je retentie toe neemt.

Hou je doel voor ogen

Je hoort al dat je veel kan doen met marketing automation, en om eerlijk te zijn is dit nog maar de top van de ijsberg. Om deze rede is het belangrijk om van te voren een duidelijk plan te hebben wat je wilt bereiken met het implementeren van marketing automation, en je hier ook aan te houden.

Wil je bijvoorbeeld je retentie verbeteren, zet dan meetbare doelen die je wilt behalen. Je klanten retentie verdubbelen van 6 maanden tot een jaar. Vervolgens stel je een duidelijk plan op hoe je dat wilt bereiken. Denk hier bij aan  leerzame email uitingen, een speciale korting op hun verjaardag of een beloning voor leden die langer lid zijn dan een bepaalde tijd. En vergeet vooral niet evaluatie punten op te zetten waarin in bekijkt op je plan ook het effect heeft dat je wilt en je ook echt dicht bij je doel in de buurt komt.

Wanneer je de meetbare doelen opstelt, je plan bepaald en regelmatig evalueert, is marketing automation voor iedereen toe te passen.

Marketing automation ook voor kleine ondernemingen?

Ja marketing automation is zeker toe te passen voor kleinere ondernemingen. Zeker wanneer je nog alleen of met een klein team bent moet je oppassen dat je niet te veel tijd kwijt bent met zaken die onderaan de streep niets aan de winst van je bedrijf toevoegen.

Dit is een valkuil waar elke ondernemer, waaronder ik zich voor moeten waken. Want voor je het weet ben je rondjes aan het rennen en raak je waardevolle tijd kwijt aan zaken die ook geautomatiseerd kunnen worden. En dat is precies waar marketing automation om de hoek komt kijken.

Anonieme klant: ik heb nu tijd eindelijk weer tijd over voor wat ik hoor te doen…verkopen

Hoe begin je dan?

Beginnen met marketing automation hoeft niet ingewikkeld te zijn. Wanneer je een reeks nieuwsbrieven, of je social media posts van te voren inplant ben je namelijk al met marketing automation bezig. Wanneer je er dieper in wilt duiken en ook je klanten relaties wilt automatiseren kan het wat ingewikkelder worden, maar ook dit is met de juiste software goed te overzien.

Heb je na het lezen van dit artikel nou het idee dat je ook wilt beginnen, maar heb je nog geen idee waarmee. Of heeft dit artikel je overtuigd dat je met behulp van een expert met je marketing automation een vliegende start wilt maken staan we bij CRMontzorgt voor je klaar. Neem dus gerust en vrijblijvend contact op.


© Copyright - CRMontzorgt